Sunday, January 15, 2012

Teringinnya aku nk menjadi seorang Da'ie~

Asslamua'laikum
wah..kali ni alim semacam nmpk kan?
huhuhu

bkn ape..ntah lah
sbnrnye dah lame taw aku nk menjadi seorang da'ie

apekah da'ie tu?
da'ie tu adalah seorang pendakwah la
hehehe

teringin sgt nk pakai tudung labuh
tp aku ni jahat
kadang2x lupe tuhan juga
haish 
=___="

kan iman manusia turun naik kan?

hurm..ntah la
asalkn kite sentiasa ikhlas dlm ibadah kite dan beriman serta bertakwa kpd ALLAH
spt kata ayah aku
"back to basic"
ape tu?
ayah aku ckp kite kne tgk balik solat kite
awal waktu ke tak...khusyuk ke tak...sempurna ke tak..
tu yang penting sbb solatkn tiang agama
dan solat yg sempurna juga mencegah kemungkaran
nape aku ckp solat yg sempurna?
sbb semua org solat kn?
tp
nape ade je yg wat maksiat bagai?(same la aku pon =__='')
cbe check balik solat kite tu..
adekah kite solat ikhlas krn ALLAH?
wallahua'lam

ok jd apekah persediaan utk menjadi seorang pendakwah?
jum tgk link ni

tp bile aku bace je kn..syarat pertama pun tak lepas...hehehe
ye la..dugaan sikit pun dah nk nanges
ape kes
lagi pun aku bkn dari sekolah agama
basic agama pun tak taw sgt
jd segala pengetahuan ttg agama
mcm 

a) Al-Quran dan tafsirnya.
b) Sunnah Nabawiyah.
c) Sejarah Nabawi.
d) Ilmu tauhid.
e) Fiqh dan Usul.
f) Ilmu tarbiah.
g) Sistem perundangan. 

semua ni masih berkurangan lagi ni
hurm..nk blaja la..
insya'allah
dulu aku pnh bercita2x nk bace tafsir al-quran
pastu hampeh je
byk keje terus lupe
bkn bace makne
bace quran pun lupe

astagfirullahal a'zim

smg Allah memperkenankn keinginanku 
tetap dlm pendirianku
utk menegakkan agama islam yg mulia
amin..
tlg doakan aku smg aku menjadi tetap pendirian 
dan tidak mudah terpengaruh dgn godaan dunia lagi ye (ssh tu..hurmm..=__='' )

[kredit]



Robbana laa tuziq qulubana ba'daiz hadaitana wahablana minladunka rohmah innaka antalwahhab.

"Ya Allah, janganlah Kau pesongkan hati kami setelah Kau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisiMu. Sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia".
~sumber~

wassalam

p/s: jum kita baiki diri mulai hari ini juga...jum2x ^____^V

6 comments:

Fathi Adha said...

salam. selamat sejahtera. alhamdulillah, masih ada rasa tanggungjawab...insyaAllah dipermudahkan... igtlah, jangan berputus asa dalam berdakwah..dakwah itu ada banyak caranya...:)

~~faizatul akma~~ said...

wslm..insya'allah..amin..tolong doakan saya ye fathi..smg Allah permudahkn urusan saya dlm mendalami agama islam ni..dah lama tak dgr khabar fathi..smg baik2x sahaja hendaknya.. =)

Lady Emilya said...

AMIN..semoga kita diberikan hidayah..
kadang2 biasalaa terleka, tp bgus kalau cpt sedar kekhilafan diri kan...saya pon sama..solat bukan selalu di awal waktu..moga kita sama2 dikuatkan iman sehingga akhir hayat aminn =)

Ckin Kembaq said...

insyaAllah niat yang baik Allah akan permudahkan...buat slow2 naa...dan jadikannya istiqamah.. ^_^ sy ada jugak di sini andai cik chillie memerlukan.. ^_^

p/s : tak susah, cuma nak n tak nak je.. ^_^ jemput join ni...

~~faizatul akma~~ said...

Lady Emilya: insya'allah...amin =)
ckin: insya'allah..tolong doakan ye...kalau salah tolong beri tunjuk ajar kpd saya..terima kasih =)

MERAH said...

Salam Faizatul Akma :) Keinginan yg baik spt ini bukannya semua orang rasa, sebab Allah memilih org yg dikehendaki hidayahNya. Alhamdulillah. Jangan sia-siakan keinginan di dalam hati tu, sebab rasa tu Allah tak bagi untuk disiakan.berdoalah semoga dipermudahkan dan teruskan usaha untuk merubah diri ke arah lebih baik.Jangan jadikan kelemahan diri sbg penghalang untuk kita berubah.percayalah dengan janji Allah untuk hamba2Nya yg berusaha mencapai redha Ilahi.Binalah hubungan yg baik dengan Allah kerana disitulah punca kekuatan yg luar biasa sebagai bekalan buat kita menghadapi plbagai dugaan sebagai penegak agama Islam.Semoga terus kuat dan dipermudahkan segala urusan di dunia & akhirat.

ps : sorry eh pjg plak bebel sini :) Salam ukhwah!