Wednesday, June 15, 2011

Seseorg menasihati aku~


kecewa 2 biasalah.. bagi sya sebenarnya cinta yg sebenar adalah selepas perkhwinan.. sebelum kawin kita x ada hak utk memiliki mana2 pasangan.. haram 2.. tapi dh kawin baru lah ianya halal.. sebab2 lah kawin sebenarnya amat digalakkan dlm islam utk mengelak cm2 perkara.. tol x.. so kalu ada je lelaki yg minat terus suruh dia jumpa keluarga wt bincang.. supaya ianya menjadi halal .. insallah .. tol x?:)


kebanyakan masyarakat kita kini terpengaruh ngan dahyah yahudi n barat sebenarnya.. ramai yg beranggapan kalu x bercoppel org 2 adalah kunor @ org kg.. walhal bercoppel yg biasanya akan membawa kepda maksiat adalah amalan kuno time zaman jahiliah g.. tapi skrg dh terbalik.. semua adlah angkara anasir2 barat.. so.. kembali lh kepada jln yg benar.. hadis : Aku tinggalkan kepada kamu 2 pusaka abadi dimana apabila kamu berpegang kepadanya kamu x akan sesat buat selama2nya.. iaitu Kiba Bullah (Al Quaran) dan Sunnah ku (Sunnah Nabi Muhammad).. kite renung2 kan.. dan selamat beramal.. hehe :P

x perlu menonjuol 2 nk kenal sape2 pun.. akmal just belajar, jaga aklak n sentiasa bertawakal.. jodoh pertemuan 2 dh ditentukan.. so.. bertawakal je lah.. tawakal lak bukannya beserah kpd taktir semata2.. tapi kite kenalah berusaha bersungguh2, berdoa n berserah kepada Allah.. so.. kalu kite nk org yg beriman n lelaki yg solehin.. kite kenalah berusaha menjadi org yg beriman, baik n solehah.. coz dlm al quran dh ckp, lelaki yg beriman utk perempuan yg beriman.. dan sebaliknya (surah an nisak).. so berusaha lah menjadi pelajar yg bertawakal.. insallah berjaya dunia n akhirat.. (nasihat ini sebenarnya utk sya 1x.. insan yg lemah).. tol x?? :)



p/s: tak pernah aku jumpe seorang lelaki yg tulus ikhlas menasihati aku..selalu yg aku jumpe sume mcm nk mempermainkan aku je dan tak pernah nk tegur aku pasal keagamaan ni...pertama kali dlm hidup aku jumpe kawan camni...jgn pikir pape..aku cume anggap dier seorang abg je sbb dier mmg lebih tua dari aku dan dia dah nk kawen bln julai nnti...sgt bertuah isteri dia kan dpt laki yg baik mcm dier tu..ntah la..aku harap sgt aku akn berjumpa dgn laki yg baik..yg same mcm dier satu hari nnti..aminnn...=)

No comments: