Saturday, April 9, 2011

Segalanya ketentuan ALLAH

ya Allah
sungguh besar ujian Mu Ya Allah
satu persatu aku di uji Ya Allah
jika aku ada kesalahan
ampunilah dosaKu
aku sedar
segala ujian pasti ade hikmah yg tersendiri

Allah Maha Pengasih; jauh sekali Allah takdirkan ujian hanya untuk menyusahkan hamba-Nya. Marilah kita sama-sama cungkil hikmah di sebalik ujian yang ditimpakan. Ujian sebenarnya melatih kita untuk mendapatkan sifat-sifat yang terpuji. Sabar, redha, tawakkal, baik sangka, mengakui diri sebagai hamba yang lemah, mendekatkan diri dengan Allah, harapkan ertolonganAllah, merasai dunia hanya nikmat sementara dan sebagainya. Berasa diri berdosa adalah juga sifat terpuji. Sebab itu bagi orang yang sudah banyak melakukan dosa atau
lalai daripada mengingati Allah, maka Allah datangkan ujian kesusahan kepadanya. Supaya hamba-Nya tadi tidak tenggelam dalam dosa dan noda. Kadangkala Allah dedahkan dosa yang dilakukan hingga ramai orang tahu. Bukan untuk menghinakan kita tetapi untuk memberi
ingatan supaya kita bertaubat. Dan tidak meneruskan perbuatan dosa itu sehingga bila-bila Ujian juga bermaksud qisas (pembalasan) ke atas dosa-dosa kita. Setiap perbuatan dosa mesti dihukum, samada di dunia atau di akhirat (kecuali kita telah bertaubat sungguh-sungguh sehingga Allah mengampunkan dosa itu).

Ya Allah
kuatkan keimananku hanya kepadaMu
redhakanlah hatiku dgn segala ketentuanMu Ya Allah
jgn bagi aku terjatuh lagi di dalam kebodohan diri aku lagi Ya ALLAH
jauhkanlah aku dari segala kebodohan itu
dan jadikanlah aku seorang yg bertaqwa dan sentiasa hidup di bawah redhaMU Ya ALLAH
~amin~

No comments: