Wednesday, February 29, 2012

Pengusaha akan saman bekas pekerja sebar video~

salam semua...

Ini adalah lanjutan daripada post aku yg lepas mengenai video jagaan kanak-kanak di taska (klik sini). wah, aku tak sangka lak berita tentang penderaan di taska tersebut yang diberi nama TASKA PERMATA yang terletak di Kota Masai, Johor tu akan keluar kat berita...aku baru je dengar cerita berita ni td kat BULETIN UTAMA TV3...

Menurut pengusaha taska berkenaan, pada masa tu dia sedang keluar bersama suaminya dan tiada di pusat asuhan tersebut. Pegusaha tersebut berkata, dia tidak tahu perbuatan bekas pekerja taska tersebut membalut kanak-kanak tersebut seperti mayat dan juga plaster ditampal di mulut.

Pengusaha berkenaan akan mengenakan tindakan saman kerana bekas pekerjanya itu menyebarkan video tersebut di dalam email dan juga facebook  (tapi kat blog pun byk gak..youtube pun ade..huhu).

Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat Johor (JKM) pula, mendapati bahawa pusat asuhan tersebut telah mematuhi segala syarat untuk menubuhkan sebuah pusat asuhan kanak-kanak.( Jadi, pusat asuhan patuhi syarat tp pekerja yg diambil tu la yg wat keje mendera?? camtu ke? hurm..nape tak ambil pekerja yg mempunyai kelulusan dlm bidang asuhan kanak-kanak tersebut? huhu)

Hurm...ntah la...aku pun tak tahu la nk kate ape tp lain kali kalo nk ambil pekerja tu ambil la yg mempunyai kelulusan dlm bidang pendidikan awal kanak-kanak atau seorang yg betul2x begitu penyayang kpd kanak-kanak...pastu pantau kegiatan pekerja tu betul2x...

Pastu, tgk dia jage dgn betul ke tidak pastu ambil pekerja byk sikit...sbb mmg keje byk kat taska ni kan...pekerja pun manusia gak..mane leh 3 org jage berbelas2x budak dgn baby lagi pastu nk suruh kemas tu, kemas ni...mmg tak boleh la...huhu..

Wlpn aku takde pengalaman bekerja dan juga takde pengalaman dlm menguruskan kanak-kanak dan juga taska (sebab aku takde adik kecik..semua dh besar2x dah..hehe) tp sbg manusia, aku rase tak wajar la budak kecil diperlakukan camtu...diorg pun manusia gak..cube bygkan kalau yg kena tu anak-anak kita ke..camne perasaan kite?

Aku taw keje ni penat tp sabar la sbb aku ade pengalaman jage sepupu kecik yg ramai pastu bergaduh pulak...aduh, mmg pening pale tp kne sabar la sbb diorg tu bdk2x kecik bkn taw ape2 pun..yg pasti jage diorg baik2x mcm anak sendiri..kalu tak boleh, pnt jage baby ramai..suruh kwn2x yg lain tolong, kalau takleh gak..wat satu persatu..aku faham keje jage budak2x ni mmg =____= tp jgn la sampai nk dera diorg lak...huhuhu..

p/s: harap2x tiada lagi kejadian penderaan dan juga kematian di taska lagi...aku naik fobia dgr bdk2x mati kat taska...ni yg wat aku nk jage budak2x kat rumah sendiri je nnti..hahahaha (dah start berangan lagi la tu =P)








No comments: