Monday, August 22, 2011

Kenangan Pahit itu....

Dari Lepas sahur td
aku tak dpt melelapkan mata aku
tak dpt tidur dgn lena
sbb
terfikirkan sesuatu
satu kenangan yg menusuk jiwa aku
tusuk bagaikan duri
dan sangat2x menusuk kalbuku ini

*****************************************

Pada 14/3/2011
arwah atok aku yg merupakan ayah kepada mak aku
telah menghembuskan nafas terakhirnya
di Hospital Slim River, Perak
aku rase sedih sgt mase atuk aku meninggal tu
sebab aku dan adik-beradik aku mmg agak rapat
dgn arwah atuk aku tu

dan pada mase tu
bermulalah satu krisis yg mengaitkan aku dgn ex-boyfriend aku
besar sgt dugaan aku mase tu
sbb atuk yg aku syg meninggal dunia
dan
pada waktu yg sama
ex-boyfriend aku tinggalkan aku
dan
pada masa yg sama juga
aku ade krisis dgn kawan aku

mmg sgt dugaan mase tu
dugaan yg besar sgt
aku mmg rase putus asa
rase mcm tak nak hidup lagi

tp
aku cube kuatkan semangat
perlahan-lahan aku berkata pada diri aku
tuhan itu ada
ALLAH sentiasa bersamamu

maka
aku tak mampu buat apa2x
dan hanya mampu berdoa je

utk hilangkan rase sedih yg amat sgt
aku amik keputusan
utk
jogging
spy aku dpt lupekan semua dugaan tersebut
sampai nk pengsan aku jogging
naseb baik tak pengsan
sbb
mase tu aku berkata dlm diri aku
aku seorang je ni
kalau aku pengsan
sape yg nak angkat aku
jadi aku kuatkan semangat
gagahkan diri
menapak utk sampai ke satu tempat yg mana aku boleh berehat

YA ALLAH
mase tu
tuhan saje yg tahu ape yg aku rase
berat
amat berat
dugaan yg sangat berat aku rase

hanya kerana ada ALLAH
yg membuatkan aku menjadi semakin tenang
semakin dekat dgn ALLAH
yg membuatkan aku menjadi kuat
kalau mase tu aku ikutkan kata hati
mmg akan jadi gila la aku
dan mungkin juga takkan hidup kat dunia ni lagi

sebab tekanan yg amat sgt

seorang kawan aku
memberi kata-kata semangat buat aku

"akma, kite harap akma kuat hadapi benda ni..Ingat ni je..Allah masih sayangkan akma, tak nak akma buat dosa-dosa besar,
mesti Allah nak kasi lebih baik utk akma"

mengalir air mataku
bila seorang rakanku berkata begitu kepada aku

terima kasih sahabat
kerana menasihati aku
dan membuat aku tenang serta
mengingatkanku bahawa
ada Pencipta yang Maha Esa lagi Maha Kuasa
yang telah menentukan
segala yg terjadi di muka bumi ini
itulah takdir tuhan namanya

bila aku ingt kpd kenangan ini
aku rase ntah la
mmg amat berat dugaan aku pada mase tu
tp Alhamdulilah
skrg ni
aku rase aku dah ok dah
kehidupan aku semakin baik
cuma kadang2x teringat tu biase la kan

ex-boyfriend aku tu plak
mase tu
tak ckp pape pn
aku siap menangis dpn dia lagi
dan dia
selang beberapa minggu lepas tu
dia
in relationship with another girl

tak ucap takziah kat aku
tak tenangkan hati aku
sedangkan mase tu
aku perlukan sokongan
seseorang
ntah la
mungkin dia ada reason yg tersendiri
nape dia buat camtu kat aku
dan
mungkin juga aku yg bersalah dlm hal ni
tak pe la
aku tak nak salahkan sesiapa
sbb
aku cuma manusia biasa
tak layak utk menghukum
biarlah
ALLAH yang Maha Esa Lagi Maha Kuasa yang Maha Adil
lagi Maha Bijaksana yang menghukumnya
mungkin juga ada hikmah disebalik kejadian ni

hurm..
Parents aku ade
tp mereka sibuk
aku tak nak susahkan parents aku
dgn masalah aku yg menimbun2x tu

tp
alhamdulilah
naseb baik
pelajaran aku tak terjejas
syukur kpd tuhan sangat2x

mmg berat sgt dugaan aku mase tu
tp aku pasti
setiap org ade masalah yg tersendiri kan

Allah turunkan ujian setanding dengan kemampuan hambanya, dan Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang”


Al-fatihah
utk arwah
atuk
Kandis bin Mirin


2 comments:

soooooour said...

takziah......cinta Ilahi cinta sejati..cinta manusia hanya sementara..4eva alone..

~~faizatul akma~~ said...

hurm..yup..setuju tu..huhuhu~